Vanliga Frågor

Mitt konto

  • Hur gör jag för att ändra mina inloggningsuppgifter eller lägga till kollegor?
    - Kontakta Malin på malin@matpriskollen.se, meddela henne förändringarna, så hjälper hon till. Nya användare kan begränsas av antalet licenser.

Abonnemang

  • Hur får jag tillgång till de låsta funktionerna/verktygen?
    - Du har endast tillgång till de tjänster ni har avtal på. Vill du addera tjänster till ditt konto kan du kontakta Ulf på ulf@matpriskollen.se, så får du hjälp med att lägga till fler tjänster!

Kampanjanalys

  • Hur ofta uppdateras datan?
    - Kampanjanalys uppdateras med innevarande veckas data oftast under torsdag.
          
  • Hur gör jag för att exportera grafer i Kampanjanalys?
    - Du kan enkelt exportera informationen i Kampanjanalys till Excel- eller PowerPoint-dokument, du kan se en instruktionsvideo specifikt för exportergin här: Hur exporterar jag data från Kampanjanalys.
  • Hur räknas rikskampanjer?
    - Rikskampanjer är erbjudanden som hittats på kedja som täcker minst 10 av 21 län och på minst en butik i 2/3 av de län som kedjan täcker.
  • Vad är en kampanj?
    - En kampanj kan bestå av ett eller flera erbjudanden som gäller under samma tidsperiod, på samma kedja, samma varumärke, inom samma underkategori, inte både färskt o djupfryst och inom vissa varugrupper även ha samma ursprungsland.
  • Vad är det för skillnad på kampanj och erbjudande?
    - Flera erbjudanden räknas in i samma kampanj om villkoren ovan är uppfyllda. Två produkter med olika kampanjpris kan alltså ingå i samma kampanj, ex Kronfågel fryst kycklingfilé, och Kronfågel frysta kycklingben.
  • Är det säkert att alla kampanjer är med?
    - Vi kan inte garantera att alla kampanjer alltid kommer med. Det beror på att vi måste förhålla oss till den information som kedjorna lägger upp på nätet om veckans kampanjer. Finna t.ex inte något DR-blad på nätet en vecka kan vi inte garantera att det kommer med. Lokala avvikelser gör vi allt för att fånga upp, men det kan av olika anledningar inte garanteras till 100% att dessa kommer med. Om vi fick informationen från alla kedjorna skulle det vara mycket enklare. 
  • Hur sker kategoriseringen av erbjudanden?
    - Varje erbjudande länkas till produktgrupper och kategorier enligt Matpriskollens eget system. I grunden bygger arkitekturen på ett för konsumenterna logiskt system för att hitta olika varor. I Kampanjanalys anpassas detta till viss del för att harmoniera med Nielsen.
  • Hur kopplar jag marknadsdata, som POSdata, försäljningsdata eller Nielsen till Kampanjanalys?
    - Det finns ett speciellt verktyg för detta som heter Kampanjanalys 3.0, som kunder får tillgång till. Då har man en egen serverats i molnet dit fördefinierad data laddas upp och dockas med data från Matpriskollens kampanjinformation. Är ni intresserad av demo på detta, så kontakta Ulf Mazur, ulf@matpriskollen.se.

DR/TV-reklam

  • Varför hittar jag inte min kampanj i DR-bladet?
    - För tjänsten scannar vi av ett "typ-blad" per kedja varje vecka. Grupperingar inom ICA och vissa Coop-kedjor finns också valbara, men enstaka blad för enskilda butiker har vi ingen möjlighet att lägga in varje vecka.
  • När uppdateras DR-bladen och TV-reklamen?
    - Vi exporterar alla blad direkt på måndagsmorgonen. Kedjornas TV-reklamfilmer, letar vi upp och publiceras så snart som möjligt och ofta i början på veckan.
  • Finns alla butikers DR med?
    - Se ovan. 

Nätpriser

  • Är onlinepriserna inkl leveransavgifter?
    - Alla priser i verktyget är butikernas visade pris i deras online-tjänst. Dessa priserna skiljer sig ofta från butikens vanliga pris. Det innehåller inte några plock- eller leveransavgifter. I fliken Användarinstruktioner finns en länkad fil med alla butikernas angivna prissättning och leveransavgifter mm. Den uppdateras löpande.
  • Hur ofta uppdateras onlinepriserna?
    - Priserna uppdateras löpande, men en eller flera gånger per månad är ambitionen. Exakt dag för hämtade priset syns vid varje butik.

Insight

  • Vad är verktyget Insight för något?
    - Se vår instruktionsfilm om Insight för att veta mer om hur du använder det.

Annonsera

  • Hur annonserar man i appen? Vad kostar det?
    - Du kan läsa allt du behöver veta genom att klicka på länken; annonseria hos Matpriskollen!

Utbildning

  • Kan jag få utbildning i funktionerna?
    - Absolut, du kan få utbildning både genom de instruktionsvideos vi publicerar på fliken under respektive tjänst här i B2B-portalen, via webinarium eller som skräddasydda seminarier på plats hos ert företag, läs mer om utbildning.
  • Kan man få utbildning på plats hos oss?
    - Möjligheten att få utbildning på plats finns, men man måste ha en viss framförhållning för att kunna boka in ett personligt seminarium, för att boka en skräddarsydd utbildning kan du klicka på länken; boka utbildning och fylla i formuläret för att meddela vad du önskar veta mer om.
  • Hur ofta hålls webinarium?
    - Våra webinarier hålls en gång i månaden och berör flera olika ämnen. Vad nästa webinarie kommer att handla om kan du läsa om på startsidan där nyheter publiceras.
  • Kan vem som helst anmäla sig till webinarierna?
    - Alla kan anmäla sig till webinarierna! Bara fyll i formuläret för att anmäla ditt intresse. Du kommer att bli kontaktad av oss för att få din plats på webinariet bekräftad.

Rapporter och nyheter

  • Jag har en nyhet som kan vara bra för Matpriskollen att publicera, hur gör jag för att tipsa?
    - Har du något du vill publicera hos oss kan du kontakta info@matpriskollen.se.
  • Kan jag dela rapporter och nyheter via e-mail eller sociala medier?
    - I dagsläget finns ingen dela-funktion från vår portal.
  • Kan jag få/köpa färdiga rapporter?
    - När vi tar fram färdiga rapporter kommer vi annonsera om detta i portalen.
  • Kan ni hjälpa mig att göra en rapport?
    - I vissa fall kan vi åta oss konsultuppdrag. Kontakta ulf@matpriskollen.se för mer information.
  • Hur kan jag se den här veckans erbjudanden?
    - Snabbaste sättet är att gå in på fliken Denna Vecka eller vänta till torsdag när Kampanjanalys uppdateras.

Övrigt

  • Hur får ni tag i dem alla priser och erbjudanden? Hur går insamlingen till?
    - Från många kedjor får vi idag deras DR översänt via mail. Vi skriver sedan av dessa manuellt. Övriga butikers kampanjer och blad letar vi upp via deras hemsidor, som vi sedan skriver av. 
  • Felkällor?
    - Vi reserverar oss alltid för fel och brister i databasen. Detta kan bero på att det står fel i bladen eller på hemsidorna, att vi skriver av fel och trots kontroll missar detta, andra mänskliga fel eller tekniska överföringsfel.

Genväg - Svar på vanliga frågor om:

Har du inte fått svar på din fråga?
Kontakta oss
Ring, 0346-82210 eller maila oss, ulf@matpriskollen.se